۰
راز دنت

پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی

پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی

در میان انواع مختلف مواد دندانپزشکی که توسط دندانپزشکان برای ترمیم دندان ها و روش های پیشگیرانه مورد استفاده قرار می گیرند. موادی وجود دارد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این مواد در اکثر ترمیم های دندانپزشکی کاربرد دارند و برخی از آنها در برخی ترمیم های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به درخواست زیاد استفاده از آن در لیست پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی جای گرفته اند.

 

پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی

  • کامپوزیت دندان
  • آمالگام دندان
  • لمینت های سرامیکی
  • سمان
  • گوتا پرکا
  • گلاس آینومر
  • باندینگ
  • فیشور سیلانت

 

کامپوزیت دندان

مواد کامپوزیت پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی هستند. که اغلب به آنها به سادگی "کامپوزیت" گفته می شود، جزء اصلی در ترمیم های دندانپزشکی هستند. این مواد همرنگ دندان از ترکیباتی همچون ذرات شیشه، سرامیک و یا رزین تولید می‌شوند. از اینها عمدتاً برای پرکردن دندان و یا اصلاح ساختار دندان در دندانپزشکی استفاده می شوند. از پر مصرف ترین کامپوزیت می توان به کامپوزیت سارمکو، کامپوزیت توکویاما، کامپوزیت کاریزما اشاره کرد. این کامپوزیت ها جز بهترین برند های کامپوزیت دندان نیز شناخته می شوند.

مواد کامپوزیت دندان

آمالگام دندان

مواد آمالگام، یکی از بادوام ترین مواد برای پرکردن دندان به حساب می آیند. این مواد به نسبت کامپوزیت ها مقرون به صرفه تر بوده و دوام بیشتری دارند. مواد آمالگام از ترکیب چند فلز مثل جیوه، نقره، مس و قلع تشکیل می شوند. از این مواد عموما در دندان های خلفی استفاده می شوند زیرا هم مقاومت بالایی برای تحمل نیروی جویدن دارند و هم به دلیل رنگ نقره ای و تیره ای که دارند زیبایی دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. از پر مصرف ترین آمالگام دندان می توان به آمالگام دیبالوی، آمالگام سینالوکس، آمالگام سولالوی و آمالگام سپهر اشاره کرد.

 

لمینت های سرامیکی

سرامیک دندان یا به اصلاح لمینت سرامیکی موادی همرنگ دندان هستند که به وسیله مواد باندینگ به دندان چسبانده می شوند. لمینت های سرامیکی را در لابراتوار می سازند و دندانپزشک بعد از آماده کردن دندان آن را روی دندان می چسباند.

لمینت های سرامیکی

سمان دندان

سمان دندانپزشکی یکی از مواد دندانپزشکی است که از آن برای چسباندن روکش و بریج بر روی دندان ها استفاده می شود. به این مواد چسب دندان نیز گفته می شود. سمان ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند اما به صورت کلی سمان ها به 4 دسته سمان زینک فسفات، سمان پلی کربوکسیلات، سمان گلاس آینومر و سمان زینک اکساید تقسیم می شوند. برای مشاهده انواع و خرید سمان دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

 

گوتا پرکا

گوتا پرکا نام یکی دیگر از مواد دندانپزشکی پر مصرف است. گوتا پرکا موادی مخروطی شکل هستند که به بخش بالایی آن ها با یک ماده شیمیایی که از شیره درختانی خاص استخراج می شود پوشیده شده است. این مواد در اندازه ها و طول های متفاوت تولید می شوند. کاربرد گوتاپرکا در پرکردن کانال ریشه دندان بعد از مراحل عصب کشی دندان است.

گوتا پرکا جر پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی

گلاس آینومر

مواد گلاس آینومر که به آنها سمان گلاس آینومر نیز گفته می شود. مواد همه کاره ای هستند که برای کاربردهای مختلف دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل پیوند شیمیایی با ساختار دندان و آزادسازی فلوراید ارزشمند هستند. گلاس آینومر ها مانند کامپوزیت ها برای ترمیم های دندان استفاده می شوند اما به دلیل ایجاد حساسیت کمتر نسبت به مواد کامپوزیت و آزاد سازی فلوراید و جلوگیری از پوسیدگی بیشتراز این مواد بیشتر برای ترمیم دندان اطفال و کودکان استفاده می شود. همچنین این مواد کاملا هم رنگ دندان ها می باشند. از پر فروش ترین کلاس آینومر دندانپزشکی می توان به گلاس آینومر لوتینگ مرون، گلاس آینومر لوتینگ مستر دنت، گلاس آینومر لوتینگ جی سی و ... اشاره کرد.

 

باندینگ دندان

مواد باندینگ دندان یک ماده رزینی همرنگ دندان است که بر روی دندان قرار می گیرد و سپس با استفاده از نور لایت کیور سفت می شود. از این مواد برای ترمیم دندان های شکسته و یا ترک خورده و پرکردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. مواد باندینگ دندان انواع مختلفی دارند و شامل نسل های مختلفی می شوند. شناخت بهترین باندینگ دندانپزشکی معیار های مختلفی را در بر می گیرد که مقاله مورد نظر توضیح داده شده است.

باندینگ دندان

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت ها یک ماده پلاستیکی بی رنگ و یا شیری رنگ است که برای محافظت و پر کردن شیارهای عمیق و منافظ باز دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد باعث جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان ها به خصوص در دندان های آسیای کودکان می شود. برای خرید فیشور سیلانت ها می توایند همین حالا اقدام کنید.

 

سخن پایانی

دنیای مواد دندانپزشکی گسترده است و به طور مداوم در حال تکامل است که توسط پیشرفت های علم مواد و درک عمیق تر از فیزیولوژی دندان پیش می رود. هر ماده دارای خواص منحصر به فرد، مزایا و کاربردهای ایده آل خود است که انتخاب ماده را به یک تصمیم مهم در عمل دندانپزشکی تبدیل می کند. درک این مواد، متخصصان دندانپزشکی را قادر می‌سازد تا مراقبت‌های بهینه متناسب با نیازهای خاص هر بیمار را ارائه دهند و از نتایج عملکردی و زیبایی شناختی اطمینان حاصل کنند که سلامت دهان و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد.

 

 

مطالعه بیشتر​
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش