۰
راز دنت

تفاوت فایل روتاری گلد و بلو

تفاوت فایل روتاری گلد و بلو

فایل‌های روتاری گلد و بلو که هر دو از ابزار های دندانپزشکی هستند، هر دو در درمان های اندودانتیکس به منظور بهبود درمان های عصب کشی دندان و ترمیم ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرند. از این ابزارها به منظور شکل دادن و تمیز کردن کانال های ریشه استفاد می شود. فایل های روتاری طلایی و آبی از بخشی از فایل های روتاری موجود هستند که در ادامه به تفاوت های آنها می پردازیم.

تفاوت انواع فایل های روتاری گلد و بلو

جنس فایل ها

فایل‌های روتاری گلد و بلو هر دو از آلیاژ نیکل تیتانیوم ساخته می شوند. فایل های روتاری گلد به دلیل داشتن نیکل بیشتر در ساختار خود مقاومت بیشتری دارند. درحالی که فایل های روتاری بلو به دلیل داشتن کروم بیشتر در ساختار خود انعطاف پذیری بیشتری دارند.

انعطاف پذیری فایل ها

فایل‌های روتاری بلو در مقایسه با فایل های روتاری گلد منعطف تر هستند. این امر به خاطر جنس بدنه آنها است. انعطاف پذیری فایل های روتاری آبی به آنها اجازه می دهد دسترسی بهتری به عمق کانال های پیچیده و خمیده داشته باشند و خطر شکستن فایل در داخل کانال را کاهش می دهند. در مقایسه فایل های روتاری طلایی استحکام بیشتری دارند و برای کانال های مستقیم مناسب تر هستند.

تفاوت جنس فایل روتاری گلد و بلو

مقاومت در برابر شکستگی

فایل های روتاری از جنس نیکل تیتانیوم ساخته می شوند که نسبت به فایل ای سنتی و فایل های دستی دارای مقاومت بالاتری هستند. با این حال فایل های روتاری گلد در برابر شکستن مقاوم تر هستند. از این فایل ها در کانال های صاف تر و نیاز به نیروی بیشتر برای تمیز کردن کانال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. فایل های روتاری بلو در برابر گشتاورهای بالاو یا نیروهای ناگهانی در برابر شکستگی مستعد تر هستند.

قدرت برش

فایل های روتاری گلد به دلیل اینکه سخت تر هستند، قدرت برش بالاتری دارند. بخشی از این قدرت برش نیز به خاطر شکل هندسی و لبه های تیز فایل های گلد است که به آنها اجازه می دهد قدرت برش و شکل دهی بیشتری داشته باشند. در مقایسه که فایل های روتاری بلو قدرت برش کمتری دارند.

انواع فایل روتاری گلد و بلو

نوع کاربرد

فایل‌های روتاری بلو با توجه به انعطاف‌پذیری بالا، برای کانال‌های ریشه با انحنای شدید، در مواردی که احتمال شکستن فایل وجود دارد، مانند دندان‌های قبلاً درمان‌ شده یا دارای ترک، ایده‌آل هستند. فایل‌های روتاری گلد به دلیل جنس سخت تر و قدرت برش بیشتر، برای کانال‌های صاف و مستقیم، کانال‌های مسدود شده با پین‌ها یا پست‌های فلزی و یا برای بیمارانی که سابقه شکستن فایل دارند، مناسب هستند.

سخن پایانی

فایل های روتاری گلد و بلو در حالت کلی شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما این فایل ها از نظر نوع کاربرد، جنس، قدرت برش، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر شکستگی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در بالا به آنها اشاره کردیم. در میان برند های مختلف فایل روتاری ممکن است این فایل ها تفاوت قیمتی نیز با یکدیگر دشته باشند. پس هنگام خرید و استفاده از آنها حتما به نوع کاری که می خواهید با آنها انجام دهید توجه نمایید.

مطالعه بیشتر​
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش