۰
راز دنت

انواع فایل دندانپزشکی و رنگبندی آنها

انواع فایل دندانپزشکی

فایل‌های دندانپزشکی جز مهم ترین ابزار های دندانپزشکی هستند. این ابزارها کاربرد و اهمیت زیادی در ترمیم های کانال ریشه دندان برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرد. این فایل ها به برداشتن بافت عفونی، صاف کردن دیواره های کانال و آماده سازی کانال ها برای پر شدن کمک می کنند. تنوع در فایل های دندانپزشکی امکان درمان دقیق و موثر را فراهم می کند. درک انواع و کد رنگ آنها را برای متخصصان دندانپزشکی ضروری است و به آنها در انتخاب فایل مناسب کمک می کند.

 

انواع فایل های دندانپزشکی

فایل های اندودانتیکس دندانپزشکی با توجه به کاربرد، شکل و کاربرد خود به 2 دسته کلی فایل دستی و فایل روتاری تقسیم می شوند اما هر 2 این دسته ها شامل زیردسته های مختلفی می شوند.

 

فایل های دستی

فایل های دستی که جز ابزار های دندانپزشکی هستند که به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد. این فایل ها بازخورد لمسی ارائه می دهند به این معنی که پزشک از طریق حس لامسه ی خود برای پاکسازی و شکل دادن به کانال ریشه ی دندان استفاده می کند. این فایل ها به دندانپزشکان اجازه می دهند شکل و مقاومت کانال را احساس کنند. با استفاده از این ابزار دندانپزشکان می توانند متناسب با ساختار کانال و زاویه آن ترمیم مورد نظر خود را انجام داده و کانال را برای استفاده از فایل روتاری آماده کنند. از انواع فایل های دستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

K-Files

K فایل که جز قدیمی ترین فایل های اندو هستند. ابزارهای پیچ خورده ای شکل هستند که به دلیل انعطاف پذیری و استحکام بالای خود در برابر شکستن شناخته شده اند. از این فایل ها برای ترمیم کانال های منحنی استفاده می شوند و دارای سطح مقطع مربع شکل هستند.

H-Files

H فایل یا فایل‌های Hedström به دلیل لبه‌های مارپیچی‌ و بسیار تیزی که دارند میزان برش تهاجمی‌تری (سرعت کار بیشتر) دارند. از این فایل ها برای خارج کردن بافت های آسیب دیده، عفونت و یا گوتا پرکا از کانال ریشه استفاده می شود. این فایل ها انعطاف پذیری و مقاومت کمتری نسبت به K-Files دارند.

ترمیم دندان با فایل دستی

C-Files

C فایل برای کانال های کلسیفیه یا بسیار باریک و دارای انحنا طراحی شده اند که دارای طراحی مستحکم تری را ارائه می دهد.

Barbed broach-Files

  Barbed broachاز این فایل ها به خاطر ساختار مارپیچی و ایجاد برش های تیز باعث بیرون آوردن پالپ دندان از ریشه کانال می شوند.

فایل های روتاری

فایل های روتای که به آنها فایل چرخشی نیز می گویند جز ابزارهای اندو به شمار می رود. این فایل ها ترمیم کانال ریشه دندان را آسان تر کرده اند. این فایل ها که به وسیله دستگاه روتاری مورد استفاده قرار می گیرند دارای سرعت و قدرت بیشتری هستند.

D-Files

فایل های Dجز فایل های روتاری به شمار می آیند و از آن برای حذف مواد پر کننده دندان در قسمت عاج و یا خذف گوتا پرکا استفاده می شود.

 

رنگ بندی فایل های دندانپزشکی

رنگ فایل های دندانپزشکی معانی خاصی در انتخاب فایل های اندو داشته و معمولاً به طور تصادفی به آنها اختصاص داده نمی شود. رنگ های مختلف فایل های دندانپزشکی اغلب با اندازه یا نوع خاصی از فایل ها مطابقت دارد. این کد رنگی به دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی کمک می کند تا به راحتی اندازه، شکل یا عملکرد یک فایل خاص را در طول یک روش تشخیص دهند. این رنگ ها به منظور تفکیک و شناسایی آسان‌تر فایل ها گذاشته شده است. به عنوان مثال، در بسیاری از سیستم های فایل دندانپزشکی، رنگ آبی ممکن است اندازه یا مخروطی خاص فایل را نشان دهد، در حالی که قرمز ممکن است اندازه یا نوع دیگری را نشان دهد.

برای متخصصان دندانپزشکی مهم است که از این کدهای رنگی و آنچه نشان می دهند آگاه باشند تا مطمئن شوند که از فایل های مناسب برای هر مرحله از عمل استفاده می کنند. استفاده از اندازه یا نوع اشتباه فایل می تواند منجر به عوارض یا ناکارآمدی در روند درمان شود. بنابراین رنگ فایل های دندانپزشکی دلخواه نیست و در دندانپزشکی اهمیت دارد.

رنگبندی فایل های اندو دندانپزشکی

کدگذاری رنگ فایل دستی

K-File Colors

06: صورتی

08: خاکستری

10: بنفش

15: سفید

20: زرد

25: قرمز

30: آبی

35: سبز

40: سیاه

 

کدگذاری رنگ فایل روتاری

رنگ های فایل روتاری

15: سفید

20: زرد

25: قرمز

30: آبی

35: سبز

40: سیاه

 

ابعاد و اندازه های فایل های دندانپزشکی

اندازه و ابعاد فایل ها

فایل های دندانپزشکی علاوه بر ضخامن نوک فایل ها دارای ابعاد طولی متفاوت مثل: 21، 25 و 31 نیز موجود هستند. برخی از این فایل ها نیز که بیشتر برای دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند دارای طو بلند تری می باشند.

 

سخن پایانی

شناخت انواع فایل های دندانپزشکی و رنگ بندی آنها برای درمان ریشه موثر اساسی است. انتخاب و مدیریت صحیح این فایل ها می تواند به طور قابل توجهی نتایج درمان را افزایش داده و رضایت بیمار و موفقیت بالینی را تضمین کند. این فایل ها در جا فایلی نگهداری می شوند که خود انواع گوناگون دارد.

مطالعه بیشتر​
سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش